Porównując konstrukcję klasycznych szybkozłączek przemysłowych z tymi przeznaczonymi do transportu, od razu zauważymy wiele różnic. Czy te różnice są jednak na tyle duże, że nie będzie możliwe zastąpienia jednych drugimi? W tym wpisie porównamy dwie konstrukcje szybkozłączek odpowiadając na to pytanie.
Powiedzieć, że sektor transportu stale się rozwija, to powiedzieć "oczywistą oczywistość". Wprowadzane są wciąż nowe rozwiązania, których celem jest zarówno podniesienie wydajności jak i obniżenie ceny. Szukanie nowych, często bardzo złożonych i unikalnych komponentów. To samo dotyczy złączek do systemów pneumatycznych.
Całkowicie nowe możliwości - instalacje odporne na korozję, łatwe serwisowanie, czy idealne dopasowanie do kształtu i miejsca w przestrzeni pojazdów, dały przewody wykonane z poliamidów. Mimo że, jak każde tworzywo, poliamid nie jest całkowicie wolny od odkształcania pod wpływem nacisków i zmian temperatur, nadal radzi sobie lepiej niż inne, wcześniej stosowane materiały. Należy pamiętać, że środowisko w jakim pracują złączki wtykowe nie należy od komfortowych.
Ciągłe drgania, duże zapylenie oraz wilgoć mają duży wpływ na żywotność wszystkich materiałów. Jak więc poradzić sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami? Co należy zrobić, aby złączka stosowana w pojazdach była bardziej wytrzymała i niezawodna?
Zanim poznamy odpowiedź na to pytanie warto przyjrzeć się konstrukcji złączki samochodowej. Powie nam to bardzo dużo o jej przystosowaniu do zupełnie innych warunków działania.
Przykładowa złączka produkowana przez włoską firmę Camozzi:
Każdy kto miał już do czynienia ze złączkami pneumatycznymi łatwo wychwyci podstawowe cechy jakie wyróżniają szybkozłączki przystosowane do pojazdów.
Warto zwrócić uwagę, że bezpieczną i bezawaryjną pracę zapewnia właśnie układ dwóch uszczelnień oraz pierścienie zwalniające. W połączeniu z poliamidową tuleją szybkozłączki te nadają się do układów hamulcowych w pojazdach zarówno przemysłowych jak i komercyjnych.
Złączki C-Truck przeznaczone do połączenia przewodów wykonanych z poliamidów (Tekalan) z komponentami pneumatycznych układów hamulcowych, zapewniają niezawodność i łatwość montażu, właśnie dzięki swojej budowie.
W celu rozłączenia przewodu należy posłużyć się prostym narzędziem, które umożliwia demontaż połączenia bez niebezpieczeństwa uszkodzenia złącza czy przewodu.
Użyte do produkcji materiały – mosiądz, stal, techno polimer i guma NBR – umożliwiły stosowanie tego typu złączek w bardzo szerokim zakresie temperatur od -50 do + 100 ° C. Zastosowanie gumy NBR sprawiło że uszczelnienia są odporne na działanie oleju. Zakres ciśnienia roboczego jakie wytrzymują złączki w zasadzie zależy od wytrzymałości używanych przewodów, jego maksymalna wartość wynosi 16 bar.
Wszystkie złączki dedykowane do pneumatycznych systemów w pojazdach powinny spełniać wymagania norm: